Service och reparation

Få information om professionell service och reparation av din personliga skyddsutrustning från 3M. Vår omfattande organisation för service består av högutbildade tekniker och ett stort nätverk av experter vilka är dedikerade till att betjäna dig snabbt och skickligt – varje gång du behöver oss.


Anställda i fullständig personlig skyddsutrustning som arbetar på en plattform
Se till att din utrustning klarar uppgiften

Få serviceinstruktioner från den här sidan för de produktserier vi reparerar

Kommunikationsheadset (PELTOR™)

Vi erbjuder reparationstjänster för alla 3M™ PELTOR™ Kommunikationslösningar.

  • Ett urval av PELTOR™ Kommunikationshörselkåpor
    • Hur gör man för att utnyttja garantin?
      Vi ger ett års garanti från inköpsdatum på 3M™ PELTOR™ hörselskydd och kommunikationslösningar.

      Produkten ska lämnas av köparen till återförsäljaren tillsammans med giltigt inköpsbevis. Tillsammans med köparen måste återförsäljaren göra en enkel felsökning. Om man efter felsökning kan konstatera att fel föreligger ska återförsäljaren och köparen fylla i en serviceorder med felbeskrivning.

      Återförsäljaren skickar sedan produkten tillsammans med serviceorder till 3M™ PELTOR™ Serviceavdelning.

      Serviceorder och felsökningsguide:

      Felsökningsguide av 3M PELTOR hörselskydd med inbyggd elektronik (PDF, 152 KB)

      PELTOR Serviceorder (PDF, 174 KB)


Fallskydd

3M Fallskydd erbjuder inspektion, reparationsunderhåll och årlig certifiering för 3M™ DBI-SALA®- och 3M™ PROTECTA®-produkter.

Service är tillgänglig för block (SRL), lastskydd, räddnings- och nedstigningsanordningar och utrustning för slutna utrymmen.

Inspektion och årlig certifiering är tillgänglig för fallskyddsselar och linor.

  • Ett urval av fallskyddsprodukter inkl. 3M™ DBI-SALA® och 3M™ PROTECTA®
      • 1. 3M-fabriksreparationer

        Detta sker på 3M Service i Carros, Frankrike, där 3M kan utföra service och reparationer mot en avgift.
        1. Kontakta den återförsäljare där du köpte din fallskyllsprodukt för att få ett returbehörighetsnummer och följ sedan deras anvisningar för retursändning.
        2. När jobbet är klart returneras den reparerade produkten till dig.
      • 2. Auktoriserat servicecenter (ASC)

        1. Hitta en serviceanläggning från vårt nätverk av auktoriserade servicecenter. Dessa auktoriserade servicecenter har utbildats och certifierats av 3M för att kunna utföra service och reparationer av 3M fallskyddsprodukter åt kunder. Det är viktigt att kontakta en serviceanläggning som är certifierad för att serva/reparera just din produkt.
          Serviceanläggningarna har fått utbildning och certifierats på olika delar av 3M:s sortiment av fallskyddsprodukter.
        2. Kontakta ett auktoriserat servicecenter och följ deras anvisningar beträffande returfrakt.
        3. När jobbet är klart returneras den reparerade produkten till dig.
      • 3. Certifierad service och reparation utförd av slutanvändare

      • Vissa slutanvändare har utbildats och certifierats av 3M för att själva kunna utföra service och reparationer av 3M fallskyddsprodukter.

      Klicka här för att hitta en servicepartner nära dig


Fläktassisterade och tryckluftsmatade andningsskydd samt svetsning

  • Service tillgänglig för:
    • 3M™ Fläktassisterat andningsskydd i PV-300-serien
    • 3M™ Fläktassisterat andningsskydd i PF-600-serien
    • 3M™ Återanvändbara helmasker, FF-300- och FF-600-serien
  • Reklamations- och garantiprocess för:
    • 3M™ Versaflo™ Fläktenhet i TR-serien
    • 3M™ Versaflo™ Tryckluftsmatat system i V-serien
    • 3M™ Versaflo™ Huvudtoppar i M-serien
    • 3M™ Speedglas™ Svetshjälmar
    • 3M™ Adflo™ Fläktassisterat andningsskydd
  • Urval av 3M™ Speedglas™ Svetshjälmar och fläktassisterade/tryckluftsmatade andningsskydd.
    • 3M™ Fläktassisterade och tryckluftsmatade andningsskydd

      Vi ger ett års garanti från inköpsdatum på 3M™ TR-300/600 fläktenheter.

      Hur gör man för att utnyttja garantin?

      1. Produkten ska lämnas av köparen till återförsäljaren tillsammans med giltigt inköpsbevis.
      2. Tillsammans med köparen måste återförsäljaren göra en enkel felsökning.
      3. Om man efter felsökning kan konstatera att fel föreligger ska återförsäljaren och köparen fylla i en reklamationsblankett med felbeskrivning.
      4. Återförsäljaren skickar sedan produkten tillsammans med reklamationsblanketten till 3M.

      Reklamationsblankett för 3M Fläktassisterade andningsskydd (PDF, 103 KB)

      3M™ Speedglas™ automatiska svetsglas och 3M™ Adflo™ fläktenheter

      Vi ger två års garanti från inköpsdatum på 3M Speedglas automatiska svetsglas (ADF).
      Vi ger ett års garanti från inköpsdatum på 3M Adflo fläktenheter.
      Garantin börjar gälla från inköpsdatumet.

      Hur gör man för att utnyttja garantin?

      1. Produkten ska lämnas av köparen till återförsäljaren tillsammans med giltigt inköpsbevis.
      2. Tillsammans med köparen måste återförsäljaren göra en enkel felsökning.
      3. Om man efter felsökning kan konstatera att fel föreligger ska återförsäljaren och köparen fylla i en reklamationsblankett med felbeskrivning.
      4. Återförsäljaren skickar sedan produkten tillsammans med reklamationsblanketten till 3M.

      Reklamationsblankett för Speedglas och Adflo (PDF, 120 KB)


Tryckluftsmatade andningsskydd

För det här produktområdet är tjänsten tillgänglig för: SCBA, tryckluftsmatade andningsskydd, andningsapparater för evakuering och ansiktsmasker.

  • Ett urval av 3M Tryckluftsmatade andningsskydd
    • 1. 3M-fabriksreparationer
      Vi har omfattande supportresurser för att leverera direkt service, teknisk support på fältnivå, teknisk utbildning och servicerelaterade dokument. Vårt fabriksserviceteam stödjer vårt utökade servicenätverk dagligen och är nära involverade i alla delar av våra serviceprogram. Vi erbjuder även mobila serviceprogram såsom Total Care-program.

      2. Auktoriserat servicecenter (ASC)
      3M har auktoriserade servicecenter tillgängliga i flera länder inom EMEA. Varje anläggning tillhandahåller ett brett utbud av tjänster, byte av delar, årliga funktionstester och reparationer. Många platser erbjuder även service samma dag och mobil support.

      3. Certifierad service och reparation för slutanvändare
      Våra certifierade program för slutanvändare och reparation ger din interna personal möjlighet att bli en SCBA-certifierad tekniker för att möta din organisations behov. Eleverna genomgår rigorös specialiserad utbildning genom Scott Training på vår fabrik eller regionala anläggningar. Efter framgångsrikt slutförande är teknikerna certifierade att underhålla och stödja den tillämpliga produkten på sin egen anläggning. Kontakta oss för mer information.

      Klicka här för att hitta en servicepartner nära dig


Värmekameror

Vi har omfattande supportresurser för att leverera direkt service, teknisk support på fältnivå, teknisk utbildning och servicerelaterade dokument. Vårt fabriksserviceteam stödjer vårt utökade servicenätverk dagligen och är nära involverade i alla delar av våra serviceprogram.

  • Bild som visar en 3M Värmekamera.
    • Endast fabriksservice och reparation av 3M
      Våra fabriksutbildade tekniker ger support för 3M Värmekameror från servicecentret i Runcorn. Reparationer utförs till en hög standard i tid och vi är stolta över att säkerställa att de ”blir rätt första gången”.

      Kontaktuppgifter:
      Runcorn Servicecenter
      5 Seymour Court
      Manor Park, Runcorn, Cheshire, WA7 1UZ
      Storbritannien
      Telefon: +44 1928 532 591
      E-postadress: 3mservice.uk@mmm.com


Vanliga frågor om service och reparation för personlig skyddsutrustning

  • På grund av de olika produkterna, miljöerna och tillämpningarna kan slitaget vara väldigt olika. Kostnaden kan variera beroende på vilket arbete som behöver utföras.


    För schemalagda underhållsjobb på 3M-fabriksservicecenter använder vi ett program med fasta priser.


    För alla reparationer eller mer komplexa servicebehov krävs en bedömning av produkten och en offert kommer att skickas till dig för godkännande.

  • Vi gör vårt bästa för att returnera din produkt så snabbt som möjligt. En utvärdering/uppskattningsavisering skickas till dig så snart produkten har bedömts.


    När köpordern har tagits emot kommer service-/reparationsjobbet att påbörjas och efter avslutad leverans kommer utrustningen att skickas tillbaka till dig så snart som möjligt. Vårt mål är att slutföra alla service-/reparationsjobb inom fem arbetsdagar (beroende på produkt och antal) från godkännandet av offerten.

  • Om du är osäker på vilken typ av service eller reparation du kan behöva är du välkommen att kontakta oss.


    Vi kan hjälpa och vägleda dig till rätt service eller reparation du behöver baserat på din produkt, ålder och tidigare service men även lokala/industriella bestämmelser.

  • Vi rekommenderar dig att kontakta din 3M-säljare så ordnar den retur av din produkt till 3M-fabriken.


    Om detta inte är möjligt, vänligen se lämplig produktsektion ovanför för att ta reda på rätt 3M-center för fabriksservice och reparation för din produkt och plats. Du kan sedan kontakta oss direkt för ett returbehörighetsnummer (RMA).


    Kunden ansvarar för leverans av produkten till 3M-servicecentret. Vi bedömer produkten och kontaktar dig med en offert.


    Om vi ser några problem eller bekymmer kontaktar vi dig för ett samtal. Ytterligare delar och tjänster kan öka kostnaden men inget arbete påbörjas utan ditt godkännande.

  • Ja. Vi följer våra angivna priser strikt och alla angivna priser är slutgiltiga.


    Vi kommer aldrig att utföra något tilläggsarbete om du inte har blivit kontaktad, fått arbetet fullständigt förklarat för dig och fått en uppdaterad offert och vi har fått ditt godkännande.


Hur kan vi hjälpa dig?

Om du har ytterligare frågor om service och reparation eller om du vill komma i kontakt med våra försäljningsteam eller tekniska team, vänligen klicka på knappen Kontakta oss.

Alternativt ladda ner vår service- och reparationsbroschyr.