• Steg 2 – slipning

    Steg 2 – slipning

    Slipa nu ytan med en dubbelverkande maskin med 3 mm slaglängd, utrustad med en mjuk stödplatta. Det idealiska produkten för processen är den speciella rondellen för E-Coat beläggning, 3M™ Hookit™ sliprondell 337U, kornstorlek P320. Då E-Coat beläggningar ibland kan vara mycket hårda och svåra att slipa.

  • Step 5 b - Blending area preparation - whole area

    Step 5 b - Blending area preparation - whole area

    To prepare the whole blending area, use 3M P1000 abrasive (e.g.. 260L, Flexible Disc or Trizact™) with an interface pad on a DA machine.

Effektiv slipning för reparation av krockskador

Effektiv slipning för reparation av krockskador

  • Slipprodukter från 3M ger ett perfekt underlag för ett lyckat lackeringsresultat. I sortimentet ingår sliphjul och band, handslipmedel och våtslipmedel. Det är viktigt med rätt slipprodukter för att få ett perfekt resultat vid omlackering av fordon. Vare sig du förbereder, torrslipar primer eller finslipar: Våra slipprodukter av hög kvalitet med många olika tillbehör är framtagna för att du säkert och effektivt ska kunna genomföra processen.

      

     

Stegvis guide till slipningsprocesser vid fordonsreparation


Slipning av karosserispackel – förberedelse för primersprutning

  • Steg 1 – gör rent området

    Steg 1 – gör rent området

    Innan du lägger på spackel rengör du reparationsområdet och tar bort eventuell lös färg eller rost. Slipa ner till ren metall med Cubitron™ II 120+ på en dubbelverkande slipmaskin – för att bereda ytan till ett underlag för karosserispackel.

  • Steg 2 – lägg på kontrollfärg och utjämna skarvarna

    Steg 2 – lägg på kontrollfärg och utjämna skarvarna

    Lägg på 3M Kontrollfärg för att betona alla repor på 120 och större, slipa sedan ut färgkanterna runt reparationen med Cubitron™ II 180+ för att hindra att lösningsmedel från karosserispackel tränger in under kanter och lyfter dem.

  • Steg 4 – lägg på kontrollfärg på härdat spackel

    Steg 4 – lägg på kontrollfärg på härdat spackel

    När spacklet har härdat lägger du på 3M Kontrollfärg igen för att betona ojämnheter i spacklet och möjliggöra en kontrollerad snabb slipning. Kontrollfärgen hjälper också till att minska igensättning, slipmedlet räcker längre.

  • Steg 5 – slipning av spackel

    Steg 5 – slipning av spackel

    Använd 3M Cubitron™ II 120+ med maskin eller storleksanpassad slipkloss med dammutsug för att snabbt forma den spacklade ytan.

  • Steg 6 – lägg på kontrollfärg igen för att betona fina repor

    Steg 6 – lägg på kontrollfärg igen för att betona fina repor

    Lägg på 3M Kontrollfärg igen för att betona djupare repor och ojämnheter i ytan som kan tas bort med finare kornstorlekar (180+).

  • Steg 7 – slipa bort alla repor

    Steg 7 – slipa bort alla repor

    För att ytan ska vara klar att lägga på primer bör du ta bort repor på 180+ med kornstorlek P240. Om du vill uppnå extra hög finish slipar du med en handkloss.8

  • Steg 8 – slutslipning före primer

    Steg 8 – slutslipning före primer

    Efter handslipningen använder du en dubbelverkande slipmaskin (Festool Automotive Systems LEX 150 / 5 eller Festool Automotive Systems ETS / EC 150 / 5) och P320 för att jämna ut färgkanter och förbättra vidhäftningen för primer.

  • Steg 9 – partiellt omlackeringsområde

    Steg 9 – partiellt omlackeringsområde

    Skydda i förväg alla omgivande ytor med maskeringstejp innan du förbereder det partiella omlackeringsområdet.

  • Steg 9 – partiellt omlackeringsområde

    9a: Använd 3M™ fexibla slipark P800/P1000 för att förbereda kanter och avgränsningar av området där baslacken ska läggas på.

  • Steg 9 – partiellt omlackeringsområde

    9b: Du förbereder hela det partiella omlackeringsområdet med 3M P800/P1000 kornstorlek (t.ex. 260L+, flexibel rondell eller Trizact™) med en underläggsplatta på en dubbelverkande slipmaskin.

  • Steg 9 – partiellt omlackeringsområde

    9c: Använd en grå Scotch-Brite™-rondell på en dubbelverkande slipmaskin med dammutsug, rengör ytan inför sprutning av baslack, torka rent ytan med en 3M Panel Wipe och lämpligt avfettningsmedel och maskera sedan primerområdet efter behov.

    Lägg på den valda primern och låt den härda, följ rekommendationer från färgtillverkaren.

Finslipning inför lackering – förbereda den primade ytan, göra klart för sprutning av baslack

  • Steg 1 – lägg på kontrollfärg

    Steg 1 – lägg på kontrollfärg

    Lägg på kontrollfärg på primerområdet för att kontrollera arbetet.

  • Steg 2 a – släta till ytan

    Steg 2 a – släta till ytan

    Första steget i primerslipningen utförs med 3M-slipark P320/P400 på en slipkloss mitt på reparationsområdet över spacklet, för att släta till ytan.

  • Steg 2 b – lägg på kontrollfärg igen

    Steg 2 b – lägg på kontrollfärg igen

    Lägg på kontrollfärg igen på det slipade området för att betona repor som behöver tas bort.

  • Steg 3 – manuell slipning av dekorlinjer

    Steg 3 – handslipning av kanter

    För att du inte ska slipa igenom med senare maskinslipning slipas alla kanter och dekorlinjer inom det partiella omlackeringsområdet, först för hand, med Hookit™ Flexible Abrasive Sheets P800.

    Tips: Nyckeln är att inte slipa genom primern och ner till ren metall igen. Om det ändå skulle ske ser du till att täcka området med önskad tjocklek färg (enligt färgtillverkarens rekommendation). Ett dåligt förberett område kommer att synas som mörkare baslack och slutligen leda till rost.

  • Steg 4 – slipa bort strukturen från primersprutningen

    Steg 4 – slipa bort strukturen på primern.

    Slipa nu ytan med Festool Automotive Systems LEX3 150 / 3 eller Festool Automotive Systems EETS / EC 150 / 3, med en mjuk stödplatta. Använd kornstorlek P400/P500 för att få bort strukturen från tidigare primersprutning och ge ett perfekt underlag för baslack.

  • Steg 5 a – förberedelse vid partiell omlackering – skarvar

    Steg 5

    Använd en grå Scotch-Brite™-rondell på en dubbelverkande Festool Automotive System-slipmaskin med dammutsug, rengör ytan inför sprutning av baslack. Torka rent ytan med 3M Panel Wipe och en lämplig vattenbaserad avfettare.

  • Steg 6 – slutlig rengöring

    Steg 6 – slutlig rengöring

    Som sista steg före baslacken, när bilen redan är i sprutboxen, torkar du rent ytan med klibbduken 3M™ Tack Cloth Aqua.

Slipning av nya delar med E-Coat beläggning

  • Steg 1 – slipa området

    Steg 1 – slipa området

    Inspektera reservdelen – rengör och avfetta den enligt färgtillverkarens rekommendationer.

    Jobba inifrån och ut, använd en grå Scotch Brite (från rulle eller som handdyna) för att slipa delens insida och runt hörn, kanter och lister.

  • Steg 2 – slipning

    Steg 2 – slipning

    Slipa nu ytan med en dubbelverkande maskin med 3 mm slaglängd, utrustad med en mjuk stödplatta. Det idealiska produkten för processen är den speciella rondellen för E-Coat beläggning, 3M™ Hookit™ sliprondell 337U, kornstorlek P320. Då E-Coat beläggningar ibland kan vara mycket hårda och svåra att slipa.

  • Steg 3 – dammborttagning

    Steg 3 – dammborttagning

    Använd en grå Scotch-Brite™-rondell på en dubbelverkande slipmaskin med dammutsug, för att förbereda underlaget för primern.

    Rengör därefter enligt färgtillverkarens rekommendationer och spruta primern.


  • Nyheter

  • Resurser

  • Här köper du

  • Support


Andra 3M-webbplatser
bCom
Följ oss
Ändra ort
Sverige - svenska