Karosserilim appliceras på bilens panel

Limning av paneler

Om det inte går eller är önskvärt att göra en vanlig svetsning för att fästa en ickebärande reservdel på bilen, kan du använda 3M:s enkla reparationsprocess för limning av karosseridelar.

Moderna material som kompositmaterial eller höghållfast stål kräver moderna metoder.

Höghållfast stål tål bara ett visst värmeintag innan det förlorar sin strukturella stabilitet. Sammanfogning av kompositmaterial eller olika legeringar eller metaller med varandra är praktiskt taget omöjligt med vanliga svetstekniker. Reparationsinstruktioner från biltillverkare blir mer komplexa.

  • En tekniker förbereder plåten för byte
    • Limningsprocesser blir allt viktigare då de ersätter den traditionella svetsningsprocessen och erbjuder många fördelar. Ingen värmetillförsel är nödvändig, olika material kan enkelt förenas och appliceringen är snabb och enkel.

      Vårt OEM-godkända 3M™ Karosserilim har livstidsgaranti mot korrosion när det används enligt bruksanvisningen. Det gör att du kan sammanfoga ickebärande bildelar i rumstemperatur som också svetsas eller nitas för extra styrka.

      Klicka på uppspelningsknappen i bilden för att titta på videon

      Ladda ner broschyr om process för limning av paneler (PDF, 5,5 MB)

      Kontakta en 3M expert

Produkter för limning av paneler och konstruktionslimning

Utforska vårt produktsortiment för limning av paneler och konstruktionslimning och uppnå effektiva, högkvalitativa reparationer i din verkstad.


Hur man sammanfogar paneler utan att svetsa

Steg-för-steg-guide för sammanfogning av karosseriplåt utan svetsning.

  • En tekniker preparerar panelen för sammanfogning

    Steg 1 – Förberedelse av grundplåt

    • Ta bort överblivet material och kanter från panelen. Preparera motsvarande flänsar på grundpanelen med ett Scotch-Brite™ band eller rondell.

    Rekommenderade produkter:

  • En tekniker förbereder panelen för rengöring

    Steg 2 – Rengöring av grundpanelens fogyta

    • Avfetta grundpanelens fogyta med 3M™ Rengöringsduk och 3M™ Limborttagare.

    Rekommenderade produkter:

  • En tekniker förbereder plåten för byte

    Steg 3 – Förberedelse av reservplåt

    • Ta bort E-coat från fogytan på reservplåten med ett Scotch-Brite™ band.

    Rekommenderade produkter:

  • En tekniker rengör reservpanelens fogyta

    Steg 4 – Rengöring av reservpanelens fogyta

    • Avfetta reservpanelens fogyta med 3M™ Rengöringsduk och 3M™ Limborttagare.

    Rekommenderade produkter:

  • En tekniker preparerar panelen genom att först spraya på rostskyddet

    Steg 5 – Rostskydd

    • Applicera svetsprimer på alla områden på grundpanelen och reservpanelen som kräver svetsning, förutom fogytorna.
  • En tekniker kalibrerar den nya patronen

    Steg 6 – Kalibrering av en ny patron

    • Sätt in patronen i en lämplig applikatorpistol.
    • Innan du fäster blandaren på patronenen klämmer du ut en liten mängd produkt tills dess att båda komponenter har tryckts ut lika mycket.
    • Fäst blandningsmunstycket och släng de första 2-4 cm sprutad produkt, eftersom detta ofta inte är helt blandat.
  • En tekniker applicerar karosserilim på panelen

    Steg 7 – Applicering

    • Applicera lim på motsvarande fogytor på grundpanelen och reservpanelen och täck alla rena metallytor.
    • Applicera ytterligare en limsträng på de motsvarande fogytorna för att se till att sammanfogningslinjen är tillräckligt tjock.
  • En tekniker monterar reservpanelen

    Steg 8 – Montera reservpanel

    • Montera reservpanel på grundpanel och fäst med klämmor.
    • Fäst svetsfogar på de vertikala sömmarna på baksidan, på kosmetiska fogar och på andra platser som rekommenderas i bruksanvisningen eller av fordonstillverkaren.

    Obs! Följ de rekommenderade tiderna för limklämmorna.

  • En tekniker tar bort överflödigt lim

    Steg 9 – Borttagning av överflödigt lim

    • Ta bort överflödigt lim från reparationsytan innan torkning för att täta reparationen.

Tekniska tips för panel- och konstruktionslimning

Här är värdefulla insikter om särskilda utmaningar med panel- och konstruktionslimning, inklusive snabbtips för att förhindra vanliga problem som...

  • Kundutmaning:

    Reparationsinstruktionerna från biltillverkare blir mer komplexa. Sammanfogning av kompositmaterial eller olika legeringar eller metaller med varandra är praktiskt taget omöjligt med vanliga svetstekniker.


    Tekniskt tips:

    3M™ Karosserilim är utvecklat för limning av kvartspaneler, innertak, sidopaneler, dörrsidor och sidopaneler på arbetsfordon och skåpbilar – var som helst där det krävs en varaktig sammanfogning av ytterkarosseriplåt enligt biltillverkarens specifikationer.

  • Kundutmaning:

    Hybridfogningsprocesser (limning + nitning) och högpresterande limningsprocesser blir allt populärare. Moderna fordonskarosserier består av ett stort antal olika typer av legeringsstål med olika egenskaper, vilket leder till mycket mer komplexa reparationsprocesser och varianter för varje biltillverkare.


    Tekniskt tips:

    3M™ Karosserilim är resultatet av åratals av utveckling i laboratorier. Våra forskare var pionjärer inom "bondline control" på skadereparationsmarknaden, och tillsatte glaspärlor till formeln för vårt karosserilim som garanterar en optimal fogtjocklek. Det gör att du kan sammanfoga ickebärande bildelar i rumstemperatur som också svetsas eller nitas för extra styrka.

  • Kundutmaning:

    Olika områden av karossen har olika funktioner med hänsyn till fordonets säkerhets- och krocktålighetsegenskaper. Därför är det nödvändigt att använda olika sorters lim på olika områden av bilkarosseriet, särskilt när det krävs slagtåliga lim på strukturella delar av bilkarosseriet.


    Tekniskt tips:

    Det finns många faktorer som kan påverka en enskild reparation, så tekniker och reparationsanläggning måste tillsammans utvärdera varje applicering- och reparationsprocess och avgöra vad som är lämpligt. 3M rekommenderar att du hänvisar till relevanta riktlinjer för fordonsreparationer och innan alla reparationer påbörjas. När du följer OEM-rekommendationer kan konstruktionslim ha många fördelar som t.ex. en konsekvent viktfördelning och sammanfogning av olika underlag. Konstruktionslim används vanligtvis tillsammans med mekaniska fästsystem eller svetsfogar. 3M™ Impact Resistant Structural Adhesive (IRSA) är ett av få lim som utformats specifikt för att möta kraven på kollisionsabsorption inom OEM-specificerade applikationer för konstruktionslimning.


Upptäck mer från 3M


Fråga en skadereparationsexpert
  • Tack för din förfrågan. Informationen du lämnar på denna blankett kommer att användas för att svara på din förfrågan antingen via e-post eller telefon. Förfrågan besvaras av en 3M-representant alternativt av en av våra auktoriserade affärspartners, med vilka vi kan komma att dela din personliga information i enlighet med 3M:s sekretesspolicy.

  • Alla fält är obligatoriska såvida de inte angetts som valfria.

  •  
  •  
  •  

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 3M takes your privacy seriously. 3M and its authorized third parties will use the information you provided in accordance with our Privacy Policy to send you communications which may include promotions, product information and service offers. Please be aware that this information may be stored on a server located in the U.S. If you do not consent to this use of your personal information, please do not use this system.

  • Skicka

Tack för din förfrågan.

En 3M expert kontaktar dig snarast möjligt.

Vi ber om ursäkt.

Ett fel inträffade då informationen skickades in. Försök igen senare