En tekniker slipar en reparerad buckla

Reparation av djupa bucklor

Utforska noggranna reparationsmetoder för djupa bucklor på toppmoderna underlag med 3M™ FC Epoxispackel för metall.

Vanliga reparationsmetoder för djupa bucklor kan leda till defekter och porer i moderna stålsubstrat.

Att jämna ut bucklor genom att dra ut dem leder ofta till mikroporer eller uttänjning av det tunna stålet. För att täta eventuella ytdefekter bör man använda ett icke-hygroskopiskt spackel som förhindrar att fukt tränger in i metallen och orsakar korrosion.

  • En tekniker använder utrustning för att dra ut en buckla
    • Precisionsslipverktyg som Festool Automotive Systems Slipmaskin ROTEX i kombination med 3M™ Cubitron™ II Slipmaterial gör det möjligt att minska antalet arbetssteg som görs stående, med en bättre ytfinish tack vare att mindre kornstorlek används.

      Med 3M™ FC Epoxispackel för metall får du ett icke-hygroskopiskt spackel med hög vidhäftningskapacitet till aluminium, stål och galvaniserat stål som kan täta alla sorters mikrodefekter.

      Klicka på uppspelningsknappen i bilden för att titta på videon

      Ladda ner broschyr om reparation av djupa bucklor (PDF, 7,4 MB)

      Kontakta en 3M expert

Produkter för att reparera en djup buckla

Utforska vårt sortiment av produkter för borttagning av skadade karosseriplåt och uppnå högkvalitativa, effektiva reparationer i din verkstad.


Hur man tar bort en djup buckla från en karosseriplåt

Steg-för-steg-guide till att reparera en djup buckla på en karosseriplåt

  • Förslipa en djup buckla

    Steg 1 – Förslipning av det skadade området

      • Utför förslipning med en slipkloss för att lättare upptäcka höga och låga punkter på reparationsytan
      • Utför förslipning med en slipkloss för att lättare upptäcka höga och låga punkter på reparationsytan. Markera de djupaste punkterna i det skadade området för att placera svetspunkter

      Tips: Ta inte bort färgen helt och hållet från det skadade området, då detta underlättar processen för att dra ut bucklan och minskar risken för hål i underlaget.

      Rekommenderade produkter:

      3M™ Hookit™ Purple+ Multihålad slipkloss, 70 mm x 396 mm

      3M™ Hookit™ Purple+ Multihålat slipark 70 mm x 396 mm

  • En tekniker preparerar ytan för att dra ut bucklan

    Steg 2 – Ytförberedelse

  • En tekniker punktsvetsar som förberedelse för att dra ut bucklor

    Steg 3 – Punktsvetsapplicering

      • Punktsvetsa på reparationsytan med hjälp den metod och utrustning du föredrar eller blivit rekommenderad

      Obs! Se till att utrustningen alltid är korrekt kalibrerad beroende på vilka material som ska repareras.

  • En tekniker använder utrustning för att dra ut en buckla

    Steg 4 – Utdragning av bucklor

      • Dra ut bucklan med hjälp av den metod och utrustning du föredrar

      Tips: Försök att sprida belastningen jämnt över reparationsytan för att undvika ytdefekter eller porer i underlaget.

  • En tekniker använder metoden för borttagning av svetsfogar

    Steg 5 – Borttagning av svetsfogar

      • Ta bort svetsfogarna genom att rotera dem manuellt

      Obs! Denna moderna metod minskar risken för att hål uppstår i underlaget och att det tunnas ut på grund av ett för grovt slipsteg vid borttagandet.

  • En tekniker slipar området ner till ren metall

    Steg 6 – Slipa reparationsytan

  • 3M™ Limborttagare

    Steg 7 – Rengöring av ytan

  • En tekniker applicerar 3M™ FC Epoxispackel för metall för att fylla en buckla

    Steg 8 – Applicering

      • Applicera tillräcklig mängd 3M™ FC Epoxispackel för metall
      • Rekommenderade inställningar för applikatorpistol: pneumatisk max. ingångstryck 5,5 bar/batteridriven 3 kN, maxhastighet 180 mm/min

      Obs! En ny patron måste utjämnas innan den första appliceringen för att se till att produkten är ordentligt blandad. Efter den första användningen krävs ingen ytterligare utjämning.

      Rekommenderade produkter:

      3M™ FC Epoxispackel för metall

      3M™ Blandningsmunstycke

      3M™ Spackelspade av plast

  • En tekniker använder IR-torkning för att öka torkningshastigheten

    Steg 9 – Torkning

      • Du kan påskynda torkningen av 3M™ FC Epoxispackel för metall med hjälp av IR-torkning efter att produkten stelnat. Vänta i 10 minuter innan du använder en IR-torkare och värm sedan i 10-20 minuter till en plåttemperatur på 70 °C
      • Lufttorkning: kan slipas efter ca. 4 timmar i en lufttemperatur på 22 °C

      Tips: Om du värmer upp produkten och ytan till ca. 30 °C innan produkten appliceras torkar den snabbare, särskilt vid låg lufttemperatur.

  • En tekniker slipar spackelområdet

    Steg 10 – Slipning av spackelområdet

  • En tekniker rengör ytan för att se till att inget damm eller fett är synligt

    Steg 11 – Rengöring av ytan

  • En tekniker applicerar ett andra lager 3M™ FC Epoxispackel för metall för att fylla bucklan

    Applicering av ett andra lager (valfritt)

      • I förekommande fall, applicera ett andra lager 3M™ FC Epoxispackel för metall och upprepa torknings- och slipningsstegen enligt föregående rekommendationer
      • Maxtjocklek på den färdiga reparationen ska inte överskrida 4-6 mm. Maxtjocklek per lager ska inte överskrida 2-3 mm
      • Följ därefter rekommendationerna från OEM-tillverkaren för efterföljande steg

      Rekommenderade produkter:

      3M™ FC Epoxispackel för metall

      3M™ Blandningsmunstycke


Tekniska tips för att ta bort en djup buckla från karosseriplåt

Här finner du värdefulla insikter om utmaningar med att reparera djupa bucklor i karosseriplåt, inklusive snabbtips för att förhindra vanliga problem som...

  • Kundutmaning:
    Vanliga metoder för skadereparation kan leda till defekter och porer i moderna stål och substrat, som idag tillverkas av tunnare plåtark.


    Tekniskt tips:
    Svetsutrustningen måste kalibreras på ett korrekt sätt för att undvika för högt värmeintag. Fördela energibelastningen över hela reparationsytan när du drar för att undvika hål och att underlaget tänjs ut.

  • Kundutmaning:
    Att reparera skadade plåtar i fordonets ytterhud som är gjorda av modernt stål och höghållfast stål kan vara problematiskt på grund av stålets särskilda egenskaper. Dessa typer av stål är känsligt för värmebelastning vilket kan påverka stålets härdningsegenskaper negativt.


    Tekniskt tips:
    Undvik att tillföra värme under slipningsprocessen genom att använda precisionsslipverktyg som Festool Automotive Systems ROTEX slipmaskin i kombination med 3M™ Cubitron™ II Sliprondell. Du skapar en bättre ytfinish tack vare att du kan använda en annan kornstorlek, minska reparationsytan och få en bättre kvalitet på reparationen redan från början, med målet att bibehålla strukturell integritet.

  • Kundutmaning:
    Polyesterhartsspackel har vanligtvis lägre vidhäftningsförmåga och sämre mekaniska egenskaper än epoxihartsbaserade produkter. Polyesterspackel har hygroskopiska egenskaper och absorberar vatten vilket kan leda till långvarig korrosion och delaminering.


    Tekniskt tips:
    Med 3M™ FC Epoxispackel för metall får du ett icke-hygroskopiskt spackel med hög vidhäftningsförmåga till aluminium, stål och galvaniserat stål som kan täta alla sorters mikrodefekter.


Upptäck mer från 3M


Fråga en skadereparationsexpert
  • Tack för din förfrågan. Informationen du lämnar på denna blankett kommer att användas för att svara på din förfrågan antingen via e-post eller telefon. Förfrågan besvaras av en 3M-representant alternativt av en av våra auktoriserade affärspartners, med vilka vi kan komma att dela din personliga information i enlighet med 3M:s sekretesspolicy.

  • Alla fält är obligatoriska såvida de inte angetts som valfria.

  •  
  •  
  •  

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 3M takes your privacy seriously. 3M and its authorized third parties will use the information you provided in accordance with our Privacy Policy to send you communications which may include promotions, product information and service offers. Please be aware that this information may be stored on a server located in the U.S. If you do not consent to this use of your personal information, please do not use this system.

  • Skicka Skicka

Tack. 

Formuläret har skickats.

Vi ber om ursäkt.

Ett fel inträffade då informationen skickades in. Försök igen senare