Om du väljer 3M-spackel så får du arbeta med produkter av hög kvalitet. De är utvecklade för att du ska kunna återställa fordonet till originalutseendet.
3M-produkterna med högklassigt spackel är vanligen smidiga att breda ut och enkla att slipa, de härdar snabbt och hjälper dig gör processen maximalt effektiv.
Inspektera den skadade ytan och rengör enligt färgtillverkarens rekommendationer.
Slipa bort lacken från den skadade ytan med en oscillerande slipmaskin med en 3M Cubitron II 120+ sliprondell. Slipa till bar påt eller OEM grund.
Välj rätt slags spackel
Låt spacklet härda – idealiskt är att IR-torka under cirka 6 minuter vid 60 °C.
Lägg på 3M™ Kontrollfärg för att belysa strukturen och ojämnheter i spacklet.
Kontrollfärgen hjälper också till att minska igensättning, slippapperet räcker längre.
Kontrollera det spacklade området och lägg på ytterligare spackel vid behov.
Lägg på 3M Kontrollfärg igen för att belysa ytans struktur och möjliggöra en kontrollerad snabb slipning.
Använd 3M Cubitron™ II 180+ med maskin eller rätt slipkloss och dammutsug för att snabbt forma det spacklade området.
Lägg på 3M Kontrollfärg igen för att betona djupare repor och ojämnheter i ytan som kan tas bort med finare slipmedel.
För att ytan ska vara klar att lägga på primer bör du ta bort repor på 180+ med kornstorlek P240. Om du vill uppnå extra hög finish slipar du med en handkloss. Använd gärna märkfärg.
Det sista steget före applicering av primer behöver sedan utföras med en oscillerande maskin 5mm och P320. Använd gärna märkfärg.
För att primern ska fästa väl rekommenderas att du bearbetar det omgivande området med P400/P500.