Vårda en samarbetskultur
webLoaded = "false" Loadclientside=No

Vårda en samarbetskultur

Vi utforskar nya perspektiv och idéer när det gäller samarbete och dess fördelar. Som en hjälp i detta arbete samarbetar vi med The Motley Fool, en välkänd ledare inom samarbetsupplevelser. The Motley Fool finns här för att hjälpa oss att förstå deras unika metod för att göra teamarbete bättre och enklare.


  •  

    Nytt utseende på samarbete

    Från populära Post-it® Super Sticky Note till Post-it® Dry Erase produkter – Post-it® Brand har många olika lösningar som är avsedda att skapa de bästa upplevelserna när det gäller teamarbete för dina kollegor. Men vi vet att ligger mer i teamarbete än materialet, och det går heller inte att bemästra med bara några tekniker.


  • Samarbete är en viktig komponent i att främja innovation, och med fokus på detta finns det ett enormt antal tekniker som säger sig verkligen kunna frigöra företagets samarbetspotential. The Motley Fool tror dock på ett helt annat tillvägagångssätt när det gäller samarbetsmöjligheter och de produktionsvinster som kan vara följden.

    The Motley Fool Office with Post-it® Notes

  • Det finns trots allt ingen metod som passar alla när det gäller att skapa och stimulera en samarbetskultur”, säger Mark Brooks, IT-chef vid The Motley Fool. ”Man måste titta internt och se vad som fungerar.


  • ”Ibland måste man hjälpa till att skapa ’kollisioner’ inom företaget.”


    ”Andra gånger måste man helt enkelt låta saker ske, iaktta varför de sker och sedan bygga/testa utifrån detta.”

    The Motley Fool anordnar till exempel regelbundna kostnadsfria pizzaluncher för att sammanföra olika människor. Även om fördelarna kanske inte är så uppenbara på ytan, finns det enorm potential för samarbetsvinster.

    ”Till att börja med är det väldigt svårt att tacka nej till gratis pizza”, säger Brooks. ”Men mat och samtal brukar gå väldigt bra ihop. Genom dessa samtal lär sig folk ofta mer om varandra – vad de brinner för, hur de kommunicerar osv. Det kanske inte är ett uttryckligt samarbete vid det tillfället, men det kan definitivt leda till ytterligare samarbete längre fram när vi utvecklar nya projekt som kan sammanföra olika personer och passioner.”

    The Motley Fool Impromptu Collaboration with Post-it® Brand

  • Förutom pizza anordnar The Motley Fool även olika tävlingar och evenemang som företaget är nästan lika kända för. Förutom att anordna Foolympics, ett två veckor långt evenemang som engagerar hela företaget, där lag tävlar mot varandra i ett antal utmaningar, sammanför The Motley Fool även olika personer genom mindre engångsupplevelser som blir snackisar.

    ”Vi undviker standardtypen av samarbetsaktiviteter”, säger Todd Etter, The Motley Fools samarbetschef. ”Vi skapade till exempel en minigolfdag, då lagen skapade ett hål på banan som hela företaget skulle spela sig igenom."


  • ”Det utmanade lagens tankesätt på helt nya vis, och hjälpte dem att få en bättre förståelse för deras olika talanger.”


    ”Vi har även anordnat ett minizoo där man fick umgås med olika djur under en timme. Vi har lärt oss att när människor upplever nya saker hjälper det dem att få energi, och det uppmuntrar dem att prata om innovativa och spännande lösningar, i stället för att falla tillbaka i gamla hjulspår med ’det här har fungerat förr så vi provar det igen’. De små sakerna ett företag gör kan verkligen ge spännande vinster, genom att helt enkelt låta människor och team möta nya sätt att tänka.”

    The Motley Fool - What's your fool?

  • Feedback är också mycket viktigt för ett företags kultur, eftersom det presenterar och testar nya samarbetstekniker och strategier. Den här metoden visas bäst genom att se på hur de använder kontorsmöblerna.

    Melissa Malinowski, chef för kontorskultur på The Motley Fool berättar: ”2011 flyttade vi hela företaget till en enda byggnad och vi ville ha feedback om hur vi skulle organisera våningarna. Vi fick mest feedback från teknikteamet, och det vi insåg var att eftersom tekniken hela tiden förändras måste vi ge möjlighet till samma flexibilitet när det gällde deras arbetsplats.”


  • Lösningen som alla kom överens om var enkel: sätt hjul på alla möbler på den våningen.


    ”Tack vare rummet fysiska flexibilitet är teknikteamet nu helt rörligt. Tidigare tog det en hel månad att möblera om våningen, nu tar det bara 90 minuter att flytta 80 personer. Det går att bilda nya team snabbt och enkelt som kan sitta precis så som de vill, eller så kan man göra små justeringar av placeringen för att helt enkelt höra varandra bättre. Eftersom vi har friheten att blanda teamen i princip hur vi vill kan vi testa olika metoder för att lösa affärsutmaningar utan att logistikproblem gör att den dagliga verksamheten stannar upp helt. Vi kan tacka vårt teknikteam för att de kom på lösningen, i stället för det traditionella tankesättet med ’uppifrån och ned’.”
     

    The Motley Fool Flexible Workspace

  • Även om en del företag kanske ser dessa innovativa synsätt på samarbete som något värdefullt och något som är bara deras, anser The Motley Fool att insikter om samarbete även ska delas externt.

    ”Vi anser att bra idéer går att hitta överallt, och om en utomstående organisation har tagit fram en nyskapande lösning kan vi inte se varför vi inte skulle kunna prata med dem om den”, säger Melissa Malinowski.


  • ”När vi har upplevt en tillväxtspurt har vi tittat på andra företag som vi beundrar och tagit del av deras erfarenheter för att hämta synvinklar till vår grupp.”


    ”Vi söker aktivt relationer med andra företag i detta syfte och vi har till och med en tjänst särskilt för att underlätta dessa externa partnerskap.”

    ”Det är trots allt så att om man bara lyssnar på sig själv missar man ett mycket intressantare samtal.”


  • The Motley Fool Logo

    The Motley Fool är ett multimediaföretag för finansiella tjänster som tillhandahåller finansiella lösningar för investerare via olika produkter för aktier, investering och privatekonomi. Företaget har dessutom utsetts till en av USA:s bästa arbetsplatser tack vare en samarbetsmiljö som sammanför alla sorters expertkunskaper.

samarbete dry_erase_produkter effektivitet investering produktivitet super_sticky_notes the_motley_fool

TAGGAR
    Vill du ha fler tips och idéer?

    Håll mig uppdaterad om Post-it® Brand -erbjudanden och mycket annat!


    Andra 3M-webbplatser
    HÄR KÖPER DU
    Följ Post-it® Brand:
    3M, Post-it® och färgen Canary Yellow™ är varumärken som tillhör 3M.
    Ändra ort
    Sverige - svenska