1. Skonsamma övningar för ledsmärta
  • Skonsamma övningar för ledsmärta

    • Allt om skonsam motion

      Behöver du skonsamma övningar som ger dig ny energi och inte frestar på lederna?

      När du lever med ledvärk är det viktigt att hålla dig i form för att kroppen ska fungera. Men träning med hög belastning som löpning, hopp och liknande ansträngande övningar kan göra mer skada än nytta. Du kan istället prova något av följande alternativ som är mer skonsamma. (Innan du påbörjar något träningsprogram ska du rådgöra med din läkare.)


    • Yoga

      Det är inte konstigt att denna avkopplande motionsform har utövats i flera århundraden. Yoga kan bygga upp styrka, rörlighet och balans och den finns i många former och kan därför anpassas för personer med ledvärk.

      Yoga är också mycket bra för att undvika ledsmärta efter träningen. Djupandningen och stretchningen förbereder kroppen på ansträngningen från andra aktiviteter, stimulerar blodcirkulationen, gör ömma och förkortade muskler mer flexibla och hjälper till att undvika skador. Pilates har liknande effekt, men fokuserar på att stabilisera kroppens ”kärna”, alltså rygg- och magmusklerna.


    • Motionscykel

      När du tränar med motionscykel på rätt sätt kan du bränna kalorier utan att det påfrestar dina leder för mycket. Ta hjälp av en tränare för att hitta bästa motståndet, intensiteten och intervallet för dina träningsmål och dina leder.


    • Promenader

      Du kan göra det var som helst. Det kostar ingenting. Dessutom kan det förbättra din hälsa på flera sätt genom att bland annat sänka blodtrycket, sänka kolesterolet och lindra stressen. Det är en av de lättaste metoderna för skonsam träning och du kan ha fullständig kontroll över allt från sträcka, hastighet och lutning för att hitta det som fungerar bäst. Vill du bränna fler kalorier kan du använda en viktväst för att få lite mer motstånd utan att det frestar på lederna.


    • Simning

      Simning tränar hela kroppen genom att använda alla kroppens muskler och det stärker även andningen, så att du blir starkare från topp till tå. I vattnet väger du ungefär en tiondel av din vikt på land, vilket innebär att träning i vattnet påfrestar lederna mindre och stöder dina rörelser, eftersom vattnet bär upp vikten av armar och ben. Det gör vattenträning perfekt för personer som behöver träna med en skada.


    • Crosstrainer

      Du kan hitta en crosstrainer i nästan alla gym och fitnessklubbar. Att träna på en crosstrainer ger skonsam motion som stärker benen, mag- och ryggmusklerna och även armarna. På en crosstrainer kan du använda ett större rörelseomfång för kroppens nedre leder, som knän och fotleder, trots att den har en lägre belastning. Det gör att du kan träna mer intensivt utan att belasta lederna för mycket, vilket gör att det är en bra träningsform för att bränna kalorier.


    • Rodd

      Har du ingen roddbåt? Inga problem. Roddmaskiner tränar hela kroppen även om det är mag- och ryggmusklerna som får jobba hårdast. Det är bra träning för armar och ben, och de flesta roddmaskinerna har olika motståndsnivåer så att du kan anpassa träningen efter dina behov.

      För många idrottare, både amatörer och proffs, är träning utan hopp och stötar en viktig del av träningsprogrammet. Det gör det möjligt att fortsätta träna och bränna kalorier utan att belasta svaga eller skadade leder, vilket hjälper till att långsamt bygga upp styrka. Med en kombination av lågintensiv träning och skenor och stöd kan du få det ytterligare stöd som gör att du vågar nå nästa nivå av träning och rehabilitering. Se sortimentet av FUTURO skenor och stöd här.