1. Förhindra belastningsskador
  • Förhindra belastningsskador

    • Håll dig skadefri på jobbet

      Se hur du kan förhindra belastningsskador i vår moderna datordrivna kultur.

      Belastningsskador är inget nytt, utan den italienska läkaren Bernardino Ramazzini ska ha beskrivit minst 20 typer av belastningsskador redan på 1600-talet. Men när allt fler människor sitter framför en skärm många timmar i taget och arbetar hårdare och snabbare med fysiskt krävande jobb, eller pressar sig själva att förbättra sportresultat ökar risken för skador.

      Idag drabbas allt fler människor av belastningsskador (Repetitive Strain Injury, RSI) till följd av att man arbetar med mus. Skadorna orsakas av permanenta spänningar, repetitiva rörelser och en onormal position i armen och handleden, och symptomen kan bland annat vara domnande eller stickande fingrar eller en smärta upp i axeln.

      Upprepad belastning kan påverka alla delar av kroppen, men skador i fingrar, händer, underarmar, armbågar och axlar är vanligare än skador i underkroppens kroppsdelar. Symptomen kan variera från lätt obehag till kraftig smärta. Svullnad, ömhet och stelhet är vanliga tecken på belastningsskador och en del upplever även stickningar och domningar.

      Det är bäst att motverka symptomen innan de kan utvecklas till belastningsskador. Här är några tips för hur du kan förhindra belastningsskador:


    • Ta en paus

      Byt ställning så ofta det går och ta regelbundna pauser. Stå upp och gå lite om du inte behöver vara vid skrivbordet (om du till exempel talar i telefon eller läser en utskrift).


    • Var uppmärksam på din hållning

      När du sitter ner ska du vara rak i ryggen med axlarna bakåt och höfterna lutade en aning framåt. Om du börjar få ont i musklerna ska du slappna av i ryggen och rotera axlarna en liten stund. Undvik att huka dig.


    • Var ergonomisk

      Använd en mus som passar din hand och vila handen när du inte använder den. Håll handen och handleden raka när du klickar eller skriver. När det är möjligt ska du använda en datorplatta med penna eller tangentbordskommandon så att du slipper onödiga klick.


    • Lindra eventuell smärta

      Om du redan har symptom kan du lindra smärtan genom att lägga en kyldyna på det påverkade området. Ett handledsstöd, till exempel Custom Dial Handledsstöd, eller ett armbågsstöd och ett röstigenkänningsprogram är andra alternativ som du kan prova. Olika avslappningsmetoder, regelbundna stretchövningar och massage kan också hjälpa dig att bli av med värken så att du kan koncentrera dig på arbetet.

      Beroende på vad arbetet kräver, eller vilken sport du gillar att utöva, kan det vara svårt att helt undvika de upprepade rörelser som leder till belastningsskador. Det är viktigt att lyssna på kroppen. Ta dig tid att stretcha och bryta cykeln där du kan. Ge även lederna stöd med en linda eller en skena för att skydda dig.