1. 5 steg mot hantering av knäsmärta
  • Ta de fem första stegen mot att hantera knäsmärta

    • Lindra knäsmärta och bibehålla en aktiv livsstil utan att försämra skadan ytterligare

      Smärta eller obehag i knät kan verkligen vara ett hinder, särskilt om du har en aktiv livsstil. Många av oss har känt av knäsmärta vid något tillfälle från löpning, överansträngning vid sport eller bara allmänt slitage.

      Till skillnad från när man skadar axeln, handleden eller armen, då man kan undvika det område som gör ont, kan det vara svårt att undvika att belasta knät under en normal vecka.

      PRICE-metoden omfattar fem steg som lindrar knäsmärta och minskar effekten av en direkt skada, vilket gör att återhämtningen går fortare:


    • Protect – skydda

      När man skadar knät är den första åtgärden att se till att knät får stöd. Vilket stöd du väljer är väldigt viktigt och beror på den nivå av stöd du behöver. Futuro har ett flertal produkter med olika nivåer av stöd som du kan välja mellan.


    • Rest – vila

      Lägg upp fötterna så snart du kan närhelst du kan, särskilt under de 24 viktiga första timmarna. Undvik allt ansträngande och ge smärtan tid att lägga sig och få igång läkprocessen. Genom att se till att ha knät högt minskar svullnaden och återhämtningen kan börja.


    • Isbehandling mot knäsmärta

      Beroende på typen av skada och om det förekommer inflammation eller inte kan behandling med kyla hjälpa till att minska svullnad. Kylbehandling används bäst efter att du har rört på dig och har tillfälle att vila, eftersom det kan minska inflammation, dämpa känseln i området och minska blodflödet.


    • Compression – kompression

      Enligt NSMI kan kompression minska inflammation och svullnad. Genom att pressa samman området runt knät (men inte för hårt) går det även att främja blodflöde om du har varit inaktiv.


    • Elevation – högläge

      Det kan hjälpa till att minska svullnad om det skadade knät hålls högre än hjärtats nivå. Det är ett enkelt men mycket effektivt sätt att få tillbaka knät till sin fullständiga belastningsbärande kapacitet.

      Tänk på att kontakta läkare eller fysioterapeut för att få information om specifika övningar som du kan göra för att bygga upp knäts styrka. Kontakta alltid någon medicinskt sakkunnig om du inte är säker på vad som är rätt för dig.