1. Artros: Håll igång
  • Artros: Håll igång

    Äldre par stretchar Äldre par stretchar Äldre par stretchar

    Håll igång även om du har artros.

    Strategier som hjälper dig att vara aktiv.

    Artros kan påverka mer än bara lederna. Förutom värk kan du drabbas av trötthet och matthet. När du känner dig utmattad påverkas även det dagliga livet. Men det finns olika sätt att hålla sig aktiv och igång.


    • Skaffa en vän

      Ett promenadsällskap i form av en annan person eller kanske en hund kan hjälpa dig att hålla dig till en rutin. Ha ”promenaddejter” med din äkta hälft, umgås med en god vän eller låna grannens hund för långpromenader.


    • Vänj in ett motionsprogram.

      Det är helt okej att ta det långsamt i början och arbeta dig upp till tyngre träning. Kom ihåg: Ditt mål är troligen inte att kunna springa ett maraton, men det är viktigt att hålla igång!


    • Omväxling förnöjer.

      Samma motionsrutin varenda gång kan bli tråkigt oavsett vem du är. Försök att hitta nya sätt att hålla dig aktiv så att du blir motiverad att fortsätta. Tycker du om att gå? Pröva olika vägar. Tycker du om yoga? Upptäck olika stilar, som bikram, vinyasa och återställande yoga.


    • Håll koll på din kost.

      Att vara överviktig eller mycket överviktig kan vara påfrestande för lederna och göra det svårare att motionera. Det är viktigt att äta en hälsosam och balanserad kost med frukter, grönsaker, fullkorn och lätta mejeriprodukter. Det kan vara bra att lägga till fisk på menyn eller äta fiskoljetillskott eftersom det finns flera belägg för att fettsyror som är rika på Omega-3 kan minska inflammationer och stelhet i lederna.


    • Hitta rätt stöd.

      Det är förstås inte underligt att du blir mindre aktiv om du har ont. Ett stöd kan lindra smärtan från artrosen med värme, kompression och komfort. Det finns ett stort utbud av olika produkter tillgängliga, oavsett om du har ont i ryggen, knäna, handlederna, tummarna, fotlederna eller armbågarna.


    • Kallt och skönt.

      Att kyla ner påverkade leder kan minska inflammationer och smärta, särskilt i nyligen inflammerade leder. Men eftersom kylbehandlingar kan göra vävnaderna stela kan det vara bättre att använda värme tidigt på dagen för att mjuka upp musklerna runt lederna och använda nedkylning i slutet av dagen för att minimera inflammationer från dagens aktiviteter.


    • Belöna dig själv.

      Du har jobbat hårt för att hålla igång. Du har mer energi. Du mår bättre. Det är läge att ge dig själv en välförtjänt klapp på axeln. Oavsett om du firar med en massage, manikyr-pedikyr, shoppingrunda, middag eller tur på en åkgräsklippare så ska du se till att din första artrosbelöning är riktigt tjusig. Ingen förtjänar det mer än du!