1. Arbetsdagen: Musarm
  • Arbetsdagen: Musarm

    Mädchen am Computer Mädchen am Computer Mädchen am Computer

    Undvik musarm

    Skydda dig mot belastningsskadorna i vår moderna datordrivna kultur.

    Idag drabbas allt fler människor av belastningsskador (Repetitive Strain Injury, RSI) till följd av att arbeta med mus. Skadorna orsakas av permanenta spänningar, repetitiva rörelser och en onormal position i armen och symptomen kan bland annat vara domnande eller stickande fingrar eller en smärta upp i axeln. Det är bäst att motverka symptomen innan de kan utvecklas till belastningsskador. Här är några saker du kan göra för att undvika musrelaterad värk:


    • Ta en paus

      Byt ställning så ofta det går och ta regelbundna pauser. Stå upp och gå lite om du inte behöver vara vid skrivbordet (om du till exempel talar i telefon eller läser utskrift).


    • Var uppmärksam på din hållning

      När du sitter ner ska du vara rak i ryggen med axlarna bakåt och höfterna lutade en aning framåt. Om du börjar få ont i musklerna ska du slappna av i ryggen och rotera axlarna kort. Undvik att huka dig.


    • Var ergonomisk

      Använd en mus som passar din hand och vila handen när du inte använder den. Håll handen och handleden raka när du klickar eller skriver. När det är möjligt ska du använda en datorplatta med penna eller tangentbordskommandon så att du slipper onödiga klick.


    • Lindra eventuell smärta

      Om du redan har symptom kan du lindra smärtan genom att lägga is (kyldyna) på det påverkade området. En handledsskena eller ett armbågsstöd och ett röstigenkänningsprogram kan också minska spänningar. Olika avslappningsmetoder, regelbundna stretchövningar och massage kan också hjälpa dig att bli av med värken så att du kan koncentrera dig på arbetet.


Andra 3M-webbplatser
bCom
Följ FUTURO™ Brand:
FUTURO är ett varumärke som tillhör 3M.
Ändra ort
Sverige - svenska