1. Aktivt liv: Ta ett dopp
  • Aktivt liv: Ta ett dopp

    Vattengymnastik Vattengymnastik Vattengymnastik

    Ta ett dopp

    Vattengymnastik är skonsamt mot lederna och bra för hjärtat. Nämnde vi att det är kul?

    Vattengymnastik är något för alla! Simning, vattenaerobics eller vattenlöpning är uppfriskande och roliga sätt att motionera och variera träningen. Lider du av artros eller någon annan kronisk sjukdom med led- och ryggvärk kan vattengymnastiken vara ditt alternativ för nästan helt smärt- och skadefri träning.


    • Visste du att?

      I vattnet väger du nästan bara en tiondel så mycket som uppe på land. Detta innebär att vattengymnastiken påfrestar lederna mindre och stöder dina rörelser eftersom vattnet bär upp vikten av armar och ben. Samtidigt kan du få så mycket som 12 gånger högre motstånd i vattnet som i luften. Så när du tränar i vatten arbetar alla muskelgrupper samtidigt eftersom de måste jobba oavsett riktning.


    • Ta del av fördelarna

      Enligt nyare forskning kan vattengymnastik även hjälpa till att bevara skelettets styrka och förebygga benskörhet. Och det hydrostatiska trycket i vattnet kan ha samma positiva effekt på hjärt-kärlsystemet som när du cyklar eller joggar.


    • Ta nya tag

      Det spelar ingen roll om du föredrar bröstsim, fristil, ryggsim eller vattenaerobics om du bara undviker att överanvända en viss muskelgrupp. Kom ihåg att växla mellan olika stilar för mer variation, effekt och nöje.


Andra 3M-webbplatser
bCom
Följ FUTURO™ Brand:
FUTURO är ett varumärke som tillhör 3M.
Ändra ort
Sverige - svenska