1. Artros: Var lycklig
  • Artros: Var lycklig

    Äldre par stretchar Äldre par stretchar Äldre par stretchar

    Om du kan hantera din stress kan det hjälpa dig att finna lyckan i livet.

    Så här kan du ta itu med stressen och hantera din artros.

    När du drabbas av en förkylning eller influensa kan du bli helt utslagen. Men vetskapen om att de går över kan hjälpa dig att orka med dem. Visst är det jobbigt. Men vänder det upp och ner på hela tillvaron? Inte direkt. Och det är på detta sättet som kroniska sjukdomar, som artros, är annorlunda. Sjukdomen påverkar dig varje dag under resten av ditt liv. Den kan vara i vägen. Den kan göra dig arg eller deprimerad. Den kanske till och med får ditt utseende att ändras. Allt det här kan leda till stress och stressen kan i sin tur få kroppen att må sämre. Så hur hanterar du artrosen och minskar på stressen? Här är några knep som kan hjälpa.


    • Behåll lugnet

      Studier har visat att medveten meditation kan förbättra humöret, minska stressen och lindra smärtan. När du mediterar ska du fokusera på att leva i nuet. Andas djupt. Tänk på platser eller omständigheter som du finner avkopplande. Du kan också försöka införa avkopplande aktiviteter i veckoschemat: Ring eller besök en kär vän, läs något ute i friska luften eller se en film. Och var medveten om dina begränsningar. Sluta överansträng dig! Det kanske kan kännas lockande att bara köra på och få vissa dagar överstökade, men du måste ta en paus då och då för att må bra. Lyssna på kroppens signaler. Var varsam och förstående mot dig själv. Ta en tupplur om du är trött. Lär dig att säga ”nej”.


    • Anpassa din livsstil

      När symptomen dyker upp ska du försöka att inte bara lida utan att hitta lösningar. Förenkla livet så mycket som möjligt. Om det gör ont att skriva på tangentbord kan du undersöka röstigenkänningsprogram till datorn. Om det är för jobbigt och smärtsamt att skotta uppfarten eller klippa gräsmattan kan du anlita någon att göra det åt dig. Och det finns andra ändringar du kan göra till din livsstil som kan göra skillnad. Om du till exempel är rökare kan det kännas lockande att ta en cigarett när du är stressed eller har ont. Men studier har visat att rökningen kan förvärra artrosen och även göra medicinen mindre effektiv. Nu är ett utmärkt tillfälle att sluta röka, må bättre och bli mer aktiv. Motion kan lindra smärtan och minska stressen, förbättra humöret och bevara rörligheten i lederna. Pröva på styrketräning, yoga, tai chi och/eller sjukgymnastik.


    • Sök hjälp och stöd

      Ta emot hjälp från vänner och familj. Dela med dig av dina tankar och känslor med de som du är nära, en terapeut, en stödgrupp eller din läkare. Du kanske lär dig nya sätt att hantera den dagliga stressen på jobbet eller hemma och kan kanske ta itu med djupare problem. Studier har visat att stödgrupper kan bidra till att lindra smärta. Och det är förstås viktigt att ha ett bra förhållande till din reumatolog. Utveckla ett ärligt tankeutbyte. Ta fram tydliga mål och behandlingsalternativ. Förbered dig inför besöken: var organiserad, gör listor, tänk ut frågor på förhand och använd en kalender för att skriva ner tider. Du kan själv också bli expert på artros. Ju mer du vet, desto bättre förberedd är du på att ta itu med sjukdomen. Detta kan i sin tur förhindra stress. Arthritis Foundation eller Reumatikerförbundet är bra källor till information om symptom, behandlingar, tips för vardagen, hälsa och kost.


    • Hitta din glädjekälla

      Om du kan fokusera på det positiva i livet kan det hjälpa dig att inse hur underbart livet är och hjälpa dig att känna dig lycklig. Försök behålla humorn och se hur en positiv inställning kan påverka ditt humör, ditt sätt att tänka och kanske även hela dagen. Du kanske kan tänka dig att pröva på volontärarbete. En studie från Harvard Health har visat att volontärarbete kan minska stress. Att hjälpa andra känns bra, stärker självkänslan och kan få dig att känna samhörighet. Det kan också få bort tankarna från dina egna problem och ge dig lite fysisk aktivitet. Kom ihåg att det är viktigt att du ordnar tid åt sådant du tycker om som att gå på teater, rocka loss på en sommarkonsert eller fly bort på en helgresa.