1. Artros: Skonsam motion
  • Artros: Skonsam motion

    Tips och Råd: Artros – Skonsam motion Tips och Råd: Artros – Skonsam motion Tips och Råd: Artros – Skonsam motion

    Allt om skonsam motion

    Övningar som ger dig ny energi och utan att det påfrestar på lederna.

    När du lever med ledvärk är det viktigt att hålla dig frisk för att kroppen ska fungera. Men tyngre motion som löpning, hopp och liknande ansträngande träning kan göra mer skada än nytta. Du kan istället försöka något av följande lättare alternativ. (Innan du påbörjar något motionsprogram ska du rådgöra med din läkare.)


    • Yoga

      Det är inte underligt att denna avkopplande motionsform utövats i flera århundraden. Yoga kan bygga upp styrka, rörlighet och balans och den finns i många former och kan på så sätt anpassas för personer med ledvärk.


    • Vattenlöpning

      Vattenlöpning är ett utmärkt alternativ för de som inte längre kan ge sig ut och jogga på grund av ledvärk. Vid vattenlöpning används samma muskler som vid den vanliga löpningen, men vattnet utgör ett naturligt men skonsamt motstånd.


    • Tai chi

      Denna lätta motion är en blandning av rörelser och meditation som hjälper dig att rensa tankarna och träna upp rörligheten. Du kan pröva tai chi utomhus för att få lite frisk luft.


    • Motionscykel

      När du tränar med motionscykel på rätt sätt kan du bränna kalorier utan att det påfrestar dina leder för mycket. Ta hjälp av en tränare för att hitta bästa motståndet, intensiteten och intervallet för dina hälsomål och dina leder.


    • Promenader