1. Vanliga frågor
Kugghjul

Vanliga frågor

Här har vi samlat ihop några av de vanligaste frågorna om FUTURO™ produkterna och hur de används. Hittar du inte din fråga? Tveka inte att kontakta oss.


  • Tygfästet på skenan fäster inte lika bra som tidigare. Vad kan jag göra?

    Det kan vara så att produkten bara behöver rengöras ordentligt. Snören, ludd och annat fastnar i krokarna och öglorna och täpper till dem så att de inte passar ihop lika bra. Börja med att plocka bort alla synliga bitar som fastnat. Därefter kan du rengöra sidan med öglor med något mjukt som t.ex. en tandborste.
    Detta gör att öglorna reser sig om de har plattats till. Du kan använda lite varmt vatten med ett milt tvättmedel på tandborsten och även skrubba sidan med krokar. De här stegen bör förbättra vidhäftningen. Annars kan krok- och ögelmaterialen vara gamla eller skadade. Om du inte får fästet att fästa efter att ha prövat stegen ovan ber vi dig kontakta vår kundservice på 08-922100 för att få hjälp.


  • Innehåller FUTURO™ stöden metall?

    Ja, följande FUTURO™ stöd innehåller metall:

    FUTURO™ Active Knit Knästöd (stag)
    FUTURO™ Custom Fit Fotledsstöd (kablar och justeringsvred)
    FUTURO™ Energizing Handledsstöd (stag)
    FUTURO™ Sport Ledat knästöd (led)
    FUTURO™ Handledsstöd för natten (stag)
    FUTURO™ Ryggstöd, justerbart (spetsveck, genomföring)
    FUTURO™ Handledsstöd med skena (stag)
    FUTURO™ Sport Knästöd, justerbart (stag)
    FUTURO™ Knästöd (stag)
    FUTURO™ Slim Silhouette Knästöd för kvinnor (stag)
    FUTURO™ Custom Fit Handledsstöd (kablar och justeringsvred)
    FUTURO™ Deluxe Handledsstöd (stag)


  • Kan jag ha på mig stödet när jag sover?

    Våra skenor och stöd är endast utformade för att användas under dagen. De ska inte användas under natten så du måste ta av dig stödet innan du går och lägger dig. Undantagen är FUTURO™ Handledsstöd för natten och FUTURO™ Hälstöd för natten. De här två produkterna har utformats särskilt för att användas under natten för att ge dig en god natts sömn om du lider av smärta i handleden eller foten.


  • Kan jag ha på mig stödet när jag simmar?

    Vi rekommenderar inte att du använder en stödprodukt när du simmar eftersom vattnet kan slita ut materialen i produkten i förtid. Materialen kan också bli fulla av vatten och då kanske inte stödet passar korrekt på leden.


  • Jag är mycket allergisk mot latex men behöver ett enkelt stöd (på rekommendation från min läkare). Innehåller era produkter latex?

    Om en FUTURO™ produkt innehåller latex anges det på produktsidan på vår webbplats och på framsidan av produktförpackningen. Vi har flera produkter som INTE tillverkas av naturligt gummilatex och det finns flera alternativ för dig att välja mellan om du är allergisk mot latex.

    Här är några handleds- och handprodukter att titta närmare på:

    FUTURO™ Sport Handledsstöd, justerbart
    FUTURO™ Precision Fit Handledsstöd
    FUTURO™ Handledsstöd med skena
    FUTURO™ Handledsstöd för natten
    FUTURO™ Energizing Handledsstöd
    FUTURO™ Deluxe Handledsstöd
    FUTURO™ Custom Dial Handledsstöd
    FUTURO™ Energizing Stödvante
    FUTURO™ Deluxe Tumstöd

    Mer information om produkterna hittar du på vår produktsida.


  • Kan jag tvätta stödet om det blir smutsigt?

    Ja, FUTURO™ skenor och stöd kan tvättas. Om produkten har skenor ska du ta ur dem först. Därefter ska du tillsluta alla remmar och fästanordningar och handtvätta produkten med mild tvål i varmt (inte hett) vatten. Skölj ur ordentligt och låt lufttorka.
    ANVÄND INTE maskintvätt, torktumlare, kemtvätt, sköljmedel eller blekmedel på produkten.

    Allmänna tvättråd hittar du på sidan för produktskötsel av FUTURO™ produkter. Du kan också titta på produktförpackningen och/eller produktens sida på FUTURO™-webbplatsen där du hittar skötselråd för den specifika FUTURO produkten.


  • Hur lång tid åt gången kan jag använda stödet?

    Hur länge en produkt kan användas varierar från person till person. En mer allmän rekommendation är att du använder stödet under en aktivitet och en timme eller två efteråt. Om det känns bättre att använda stödet längre än så går det också bra. Men vi rekommenderar inte att du har på dig stödet medan du sover.


  • Jag hittar inte vissa av era produkter i affärerna. Var kan jag köpa dem?

    Varje produktsida på vår webbplats har en knapp med texten Här köper du som du kan använda för att hitta butiker och nätbutiker. Du kan också besöka vår Här köper du-sida för att hitta fler återförsäljare. Amazon.com säljer dessutom alla våra produkter, så du hittar dem där. Om du ändå inte hittar en viss produkt ber vi dig kontakta vår kundservice på 08-922100


  • Har ni någon garanti på era stöd?

    3M garanterar att våra produkter är fria från material- och tillverkningsdefekter när de används enligt anvisningarna på förpackningen. 3M ger inga andra garantier, inklusive garantier om säljbarhet eller lämplighet för ett visst syfte.

    Om produkten inte lever upp till garantin ska din enda ersättning och 3M:s enda skyldighet vara att 3M utifrån 3M:s val antingen byter ut 3M-produkten eller återbetalar inköpsbeloppet för 3M-produkten efter att ha mottagit retur av produkten tillsammans med ett kvitto och inköpsbevis. Ring, skriv till 3M eller skicka ett e-postmeddelande via webbplatsen nedan för att ta reda på hur du returnerar din produkt. Denna begränsade garanti täcker inte produkter som utsatts för olyckor, försummelse, våld, missbruk eller force majeure. 3M SKA INTE HÅLLAS SKYLDIGA FÖR FÖRLUSTER ELLER SKADOR SOM UPPSTÅR PÅ GRUND AV DENNA 3M-PRODUKT, VARE SIG DET GÄLLER, INDIREKTA, SPECIFIKA ELLER FÖLJDSKADOR OCH OAVSETT VILKEN JURIDISK TEORI SOM HÄVDAS, VILKET OMFATTAR GARANTIAVTAL, FÖRSUMMELSE ELLER STRIKT ANSVAR. Vissa länder tillåter inte att oförutsedda skador eller följdskador undantas, så ovanstående kanske inte gäller dig. Denna garanti ger dig specifika juridiska rättigheter och du kan även ha andra rättigheter som varierar från land till land.


  • Var ska tryckdynan sitta på armbågen?

    När du dragit upp FUTURO™ Armbågsstöd med tryckkompressionsdyna över armbågen ska du justera tryckdynorna tills de sitter på ovansidan och undersidan (på strålbenet och armbågsbenet) av underarmen, precis under armbågen.

    Behöver du mer information kan du hitta användningsanvisningar på FUTURO™ produktens förpackning och på webbplatsens produktsidor.


  • Hur justerar jag skenan i mitt handledsstöd med flyttbar skena så att jag kan använda det på andra handen?

    Skjut ut skenan ur fickan på FUTURO™ Handledsstöd med flyttbar stödskena. Håll i skenan och vrid på handledsstödet. Skjut in skenan i motsatt ficköppning. Stoppa in skenans ände i fickan. Följ anvisningarna som medföljer i förpackningen.


  • Har ni knästöd utan neopren?

    Vi har flera alternativ utan neopren. Vi kan inte rekommendera några specifika stöd utan att känna till din skada eller dina problem. Men några av alternativen är FUTURO™ Comfort Lift Knästöd och FUTURO™ Classic Knästöd.

    Du kan också använda guiden på webbplatsen för att hitta alternativ för dina skador eller problem.


  • Knästödet passar men sitter åt väldigt hårt. Jag vet att det ska sitta åt för kompressionens skull, men hur vet jag om det sitter åt för hårt? Hjälp.

    Du har rätt i att knästödet ska tillhandahålla kompression och därför behöver sitta åt. Men om stödet skär in i huden runt kanterna behöver du pröva en större storlek. Stödet passar bäst om det sitter åt men ändå är bekvämt.


Andra 3M-webbplatser
bCom
Följ FUTURO™ Brand:
FUTURO är ett varumärke som tillhör 3M.
Ändra ort
Sverige - svenska