Fin- och grovslipning i bilverkstaden

Fin- och grovslipning i bilverkstaden

  • Så snart du fått in en skadad bil i verkstaden är det första steget att ta bort skoningar, lister och alla delar som hindrar åtkomst till reparationsområdet.

  • Steg 1 – skära bort metalldelar

    Steg 1 – skära bort metalldelar

    Skär sedan bort alla skadade plåtar eller delar.

    3M erbjuder 3M Cubitron™ II kapskiva (finns i 75 mm och 115 mm diameter) till att skära i metall, används med vinkelslipar från 3M. Den ger exakta, rena och raka skärsnitt och en snabb skärning.

    Om det finns konstruktionsdelar direkt under plåten som ska skäras bort rekommenderar vi att du använder 3M Cubitron™ II filbandslip för att lossa svetsskarvar från plåten på det skadade området. Därmed skadar du inte området under och sparar alltså tid och pengar då du inte behöver speciella borrar för höghållfasthetsstål.

  • Steg 2

    Steg 2 – arbeta med metallen för att ta bort svetslinjer eller punkter för att ytterligare kunna lossa skadade delar

    • 3M har identifierat 3 kornstorlekar på slipmedel för att göra reparationen optimal: P36, P60 och P80. Beroende på reparationens storlek och områdets åtkomst kan du välja mellan slipmedel av olika typ och diametrar.
    • a) Använd 3M Cubitron™ II Roloc™ rondeller (50 eller 75 mm) för snabbt verktygsbyte med snabbkopplingssystemet 3M Roloc™. Roloc™-produkterna är färgkodade för att du ska hitta rätt kornstorlek.
    • b) Använd 3M Cubitron™ II fiberrondeller (finns i 115 mm, 125 mm och 180 mm) om du vill arbeta på större reparationsområden och göra snabba ingrepp i karossen.
    • c) Använd 3M Cubitron™ II filslipband för att optimalt frigöra slipytor (istället för att använda en borr). Cubitron™ II filslipband finns i 3 storlekar (10 x 330 mm, 13 x 457 mm och 20 x 520 mm längd).
    • Med 3M Cubitron™ II filslipband kan du också enkelt ta bort delar som är fastsatta med lasersvetsning under biltillverkningen.
    • Nästa steg i processen är att räta ut och rikta in reparationsområdet och den nya delen.
    • Vare sig du svetsar, löder eller limmar så måste du rengöra områdena som ska sättas ihop. Om det krävs ren metall så används du någon av följande processer för att uppnå detta.
  • Steg 3

    Steg 3 – lackborttagning före svetsning eller fastsättning för att slipa av ytskikt ner till ren metall inför reparationen

    • 3M har flera lösningar för borttagning av lack och rost i bilverkstaden, beroende på vilken slags utrustning du har eller önskar använda.
    • a) Använd en 3M-fiberrondell på maskiner med högt varvtal (RPM 8 000–18 000 beroende på storlek) för att få en bra, jämn finish vid en snabb nedslipning.
    • b) Använd Scotch-Brite™ CSD (Cleaning & Stripping Disc) XT för hårda ytmaterial med maskiner på 4 000–6 000 RPM. Scotch-Brite™ CSD XT ger snabb avverkning och har lång livslängd, men ger en något grövre finish.
    • c) Använd Scotch-Brite™ CSD (Cleaning & Stripping Disc) GP (mjuk) för mjukare ytmaterial som aluminium, med maskiner på 4 000–6 000 RPM. Scotch-Brite™ CSD GP ger snabb avverkning och är maximalt böjbar, vilket ger en finare finish.
    • Alla lösningarna som nämns ovan är lämpliga för gradning av metall. De lämnar stålkonstruktionen intakt och minskar repor för att lämna en ren yta som är klar för svetsning, lödning eller limning.
    • Följande processteg är beroende på rekommendationer från biltillverkaren.
    • 3M erbjuder lösningar för fastsättning och tilläggsprodukter som underlättar svetsningsprocessen (som t.ex. Spark Deflection Paper och personlig skyddsutrustning som 3M™ Speedglas™ 100V DIN 8-12 ansiktsskydd.)
    • När du har fäst den nya delen vid bilens kaross slipar du bort svetslinjer och svetspunkter genom att igen använda antingen 3M Cubitron™ II Roloc™ rondeller eller 3M Cubitron™ II filbandslip – beroende hur tillgängligt området är.

  • Nyheter

  • Resurser

  • Här köper du

  • Support