All Post-it® Super Sticky Notes are now made with plant-based adhesive (67% plant-based adhesive).

HISTORISK TIDSLINJE

Om Post-it® Brand

Under mer än 40 år har Post-it® Brand hjälpt människor att vara mer produktiva, kommunicera bättre och uttrycka sig själva på många olika sätt.

  • Även om dessa produkter nu blivit universella, var deras begynnelse långt ifrån självklar. När vi tittar tillbaka gav skapelsen av vårt fenomen Canary Yellow™ oss en värdefull läxa: ihärdighet kan vara minst lika viktigt som inspiration när det gäller att förverkliga en idé.

SÅ HÄR BÖRJADE RESAN:

  • Från upptäckt ...

    Dr Spencer Silver, en forskare vid 3M, var upptagen med att undersöka häftämnen i laboratoriet. Under arbetets gång upptäckte han något märkligt: ett häftämne som fäste lätt på olika ytor utan att sitta fast alltför hårt.

    ”Det var en del av mitt jobb som forskare att utveckla nya häftmedel, och

vid den tiden ville vi utveckla starkare och tuffare bindemedel”, sa Silver. ”Detta var inget av dem.”

  • Det Silver upptäckte var något som kallas mikrosfärer, som bibehåller sin klibbighet men har en ”borttagbar karaktär”, vilket gör att det är enkelt att dra isär de sammanfogade ytorna.

  • Ordet sprids

    Predikar evangeliet

    I flera år kämpade Silver med att hitta ett användningsområde för sin uppfinning. Men det hindrade honom inte från att prata om fördelarna med sin skapelse med sina kollegor.

    ”Jag blev känd som Herr Ihärdig eftersom jag inte ville ge upp.”

    Under tiden var en annan forskare vid 3M, Art Fry, frustrerad. Varje onsdag kväll då han övade med sin kyrkokör brukade han använda små papperslappar för att markera psalmerna som de skulle sjunga under kommande gudstjänst.

    På söndagen märkte han att de hade trillat ut ur psalmboken. Han behövde ett bokmärke som kunde fästa på papper utan att skada sidorna.

  • Heureka!

    När han tänker tillbaka på ett seminarium som han närvarade vid som handlade om Silvers mikrosfärer, hade han vad han nu kallar sitt Heureka-ögonblick. ”Det ögonblick då du får en adrenalinkick.” 1

    Han började, tillsammans med Silver, utveckla en produkt. När de kom på sig själva med att skriva meddelanden på sina nya lappar för att kommunicera med övriga på kontoret, insåg de den fulla potentialen hos idén.

”Jag tänkte att det vi har här är inte bara ett bokmärke”, sa Fry. ”Det är ett helt nytt sätt att kommunicera.”

  • Prova det – du kommer att gilla det

    Fry bestämde sig för att låta testa produkten på 3M:s huvudkontor.

Fry tillhandahöll de nya fästlapparna till hela företaget. De anställda älskade dem.

  • 3M lanserade produkten i fyra städer under namnet ”Press 'n Peel” med blandade resultat.

    Fry tillhandahöll de nya fästlapparna till hela företaget. De anställda älskade dem

  • Blitzen i Boise

    Marknadsförare valde att sälja produkten direkt till konsumenter. Den väldiga satsningen på sampling – mer känd som ”the Boise Blitz” p.g.a. dess lansering i Boise, Idaho – blev en omedelbar framgång. Nittio procent av de som provade produkten sa att de skulle ha köpt den.

1980 till 1986

  • Lapparna var alltid en produkt som gjorde reklam för sig själv, eftersom kunder brukade sätta dem på dokument de skickade till andra, vilket väckte mottagarens nyfikenhet

    En stjärna är född

    Lapparna spreds ”likt ett virus” sa Fry. ”Notislapparna var alltid en produkt som gjorde reklam för sig själv, eftersom kunder brukade sätta dem på dokument de skickade till andra, vilket väckte mottagarens nyfikenhet. De tittade på den, drog av den och lekte med den, för att sedan gå iväg och köpa ett block.”

    Silver sa att, likt många andra banbrytande uppfinningar, var deras en produkt som ingen trodde att de hade behov av, förrän de hade det.

  • Gult slår igenom

    Den 6 april debuterade Silvers och Frys obesjungne hjälte i butiker runtom i USA under namnet Post-it® Notes.

Dess numera ikoniska färg Canary Yellow™ valdes ut av en ren slump – ett labb alldeles bredvid råkade bara ha gult papper över.

  • Lee Iacocca och andra CEOs på Fortune 500-listan skrev för att tala om hur mycket de gillade dem. Post-it® Notes introduceras i Kanada och Europa.

  • Storheten befästs

    Fry hedrades med företagets högsta tekniska titel: Corporate Researcher ”Min främsta belöning är att få se så många människor använda och uppskatta min produkt”, sa han. Post-it® Index introducerades som ett nytt sätt att organisera med färgkodning, arkivering och indexering.

1987 till 1996

Uthållighet

Post-it® Notes firade sitt 10-årsjubileum och fanns med på många listor över det decenniets toppkonsumentprodukter.

  • Post-it® Meeting Charts introducerades. Brainstorming har inte varit sig likt sedan dess.

    Efter 28 år i företaget drog sig Spencer Silver, en av grundarna av Post-it® Notes, tillbaka från 3M med mer än 22 USA-patent listade i sitt namn.

    Både Silver och Fry avslutade sina karriärer på 3M efter att ha vunnit de högsta utmärkelserna för forskning såväl som ett flertal priser inom internationell teknik.

1997 till 2003

  • Post-it® Brand når Hollywood

    Huvudpersonerna i filmen ”Romy & Michele – Blondiner har roligare...” gör anspråk på att ha uppfunnit Post-it® Notes tiden efter att de tagit sin examen.

En arbetsplatsstudie visade att den genomsnittliga yrkesarbetaren nu får ta emot 11 meddelanden på Post-it® Notes varje dag.

  • Post-it® Notes säljs i mer än 100 länder. Det nu berömda häftämnet från Post-it® är fortsatt använt på många 3M-produkter.

    Post-it® Z-Notes

  • Häftiga händelser

    Post-it® Super Sticky Notes introducerades med ett starkare häftämne som lämpar sig bättre för vertikala och ojämna ytor.

    I ett avsnitt av Sex and the City gör Carries pojkvän slut med henne via en Post-it® Note.

2004 till idag

  • Fäst vid dig

    Post-it® Notes firar sitt 25-årsjubileum.

    I säsongsavslutningsavsnittet av Grey’s Anatomy skrev Meredith Grey och Derek Shepherd ner sina äktenskapslöften på Post-it® Notes.

  • Världen noterar

    Post-it® Notes finns nu i fler än 150 länder. Sammantaget finns det mer än 4 000 Post-it®-produkter.

    Efter att ha sett Post-it® Notes i filmer, på mosaikkonst och i miljoner människors vardagsliv, är Silver helt förbluffad. ”Det faktum att de formligen exploderade som produkt är mer än jag vågade hoppas på.”

  • 3M, Post-it® och färgen Canary Yellow™ är varumärken som tillhör 3M. © 3M 2016

Andra 3M-webbplatser
HÄR KÖPER DU
Följ Post-it® Brand:
3M, Post-it® och färgen Canary Yellow™ är varumärken som tillhör 3M.